Chirurg stomatolog w Iławie | czy usuwać zęby mądrości

Ósemkami potocznie nazywamy zęby trzonowe, które wyrastają w późniejszym okresie życia, zazwyczaj między 17. oraz 25. rokiem życia. Stąd też wzięła się ich druga nazwa, czyli zęby mądrości, ponieważ podobno rosną w czasie, kiedy człowiek mądrzeje. Samo wyrastanie ósemek zwykle jest procesem dość bolesnym a stomatolodzy bardzo często zalecają zabieg ich usunięcia. Jednak nie zawsze sobie zdajemy sprawę z tego, że taki zabieg jest niekoniecznie potrzebny.

Przyczyny usuwania ósemek

Istnieje kilka sytuacji, w których usunięcie zębów mądrości jest zalecane. Jednym z najczęstszych przypadków jest zapalenie dziąseł, jakie powodowane jest przez nie do końca wyrżnięty ząb. Jeśli zapalenie przebiega dość łagodnie, można je wyleczyć bez konieczności usuwania zęba. W wypadku jeśli jednak zapaleniu towarzyszą uciążliwe, bolesne objawy, warto rozważyć ekstrakcję zęba mądrości.

Zęby mądrości wyrastają znacznie później niż pozostałe zęby, dlatego też nierzadką jest sytuacja, kiedy brakuje dla nich miejsca w łuku szczękowym. To bardzo często powoduje sytuacje, że ząb nie ma możliwości całkowitego wyrżnięcia, a to może prowadzić do uciskania korzeni sąsiadującej z nią siódemki oraz przesunięcia się pozostałych zębów, co może doprowadzić do pojawienia się poważnej wady zgryzu.

Ósemki są również o wiele bardziej narażone na rozwój próchnicy niż pozostałe zęby. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest ich położenie, które bardzo często bardzo utrudnia ich dokładne umycie. Powoduje to, że taki ząb jest szczególnie narażony na rozwój próchnicy. W sytuacjach, kiedy próchnica jest bardzo zaawansowana, wielu stomatologów poleca zabieg usunięcia zęba, ponieważ leczenie jest zazwyczaj dość trudne i może nie przynieść zamierzonych efektów.

W sytuacjach, jak te, które zostały opisane powyżej, usunięcie ósemki jest jak najbardziej wskazane. Jeśli jednak nasze ósemki wyrosły prawidłowo i są w pełni zdrowe, warto dokładnie przemyśleć sprawę zabiegu. Nie zapominajmy o tym, że pomimo wszystko jest to zabieg chirurgiczny, który może wywołać szereg poważnych powikłań, dlatego też chirurdzy stomatolodzy już od kilku lat odchodzą od prewencyjnego usuwania zębów mądrości.