Leczenie kanałowe | endodoncja: wskazania i przebieg leczenia

Plomba wiatoutwardzalna

Leczenie kanałowe, inaczej zwane leczeniem endodontycznym, pozwala zachować swoje własne zęby – nawet wtedy, kiedy są mocno wyniszczone przez działanie próchnicy. Pierwszym sygnałem do rozpoczęcia leczenia zęba jest odczuwany ból, który niektórzy z nas ignorują. Niekiedy zdarza się, że ból mija po paru dniach, a my uznając to za dobry znak, bagatelizujemy problem. Niestety niekiedy zdarza się, że wcześniej zignorowany ząb po dłuższym czasie wymaga już leczenia kanałowego.

Wskazania do leczenia kanałowego

Decyzja o zastosowania leczenia kanałowego następuje wtedy, gdy ubytek w zębie jest na tyle duży, że nie ma możliwości wyleczenia go mniej inwazyjnymi metodami. Do takich sytuacji dochodzi wtedy, gdy bakterie próchnicze zdołają już pokonać szkliwo zęba i zębinę i uda im się dostać do unerwionej i ukrwionej miazgi zębowej.

Przeprowadzenie leczenie które obejmuje usunięcie bakterii próchniczych oraz dokładne wyczyszczenie kanałów zębowych, w sytuacji gdy bakterie próchnicze zdołały zaatakować miazgę, jest jedynym rozwiązaniem, jeżeli chcemy uratować ząb przed ekstrakcją. Warto zaznaczyć, że warto jest podjąć taką próbę, ponieważ ewentualne konsekwencję utraty zęba (m.in. zanik kości) oraz koszty jego odbudowy będą znacznie wyższe niż koszty leczenia kanałowego.

Jak przebiega leczenie kanałowe?

Leczenie kanałowe uszkodzonego zęba polega na usunięciu z niego miazgi, która ma stan zapalny lub jest już całkiem martwa. Lekarz stomatolog przy użyciu odpowiednich narzędzi czyści komorę zęba usuwając chorą miazgę. Zabieg taki musi przebiegać pod znieczuleniem, ponieważ miazga zęba składa się z nerwu i naczyń krwionośnych. Następnie dezynfekuje się wszystkie kanały i komorę powstałą po usunięciu chorej miazgi z bakterii, po czym dobiera się odpowiednie wypełnienie i szczelnie zamyka otwarte kanały. Po takim zabiegu ząb jest już martwy, ale może służyć do rozdrabniania i przeżuwania pokarmu. W takim zębie nie odczuwamy już dolegliwości bólowych.