Piaskowanie: Kto powinien poddać się zabiegowi piaskowania

dentysta

Piaskowanie zębów to bezbolesny i bezpieczny zabieg dentystyczny, polegający na usunięciu wszelkich osadów nazębnych i nieestetycznych przebarwień. Wykonuje go dentysta przy użyciu specjalnego urządzenia, tzw. piaskarki. Pomaga w utrzymaniu zdrowych, ładnych zębów, a także stanowi zabieg uzupełniający skaling.

Piaskowanie pozwala usunąć osad, kamień i przebarwienia, których nie jesteśmy w stanie pozbyć się zwykłą szczoteczką do zębów. Dodatkowo podczas piaskowania eliminowane są bakterie wchodzące w skład płytki, będące przyczyną chorób dziąseł i powstawania ubytków próchnicowych.

Kto powinien poddać się zabiegowi piaskowania zębów?

Wykonanie zabiegu piaskowania jest rekomendowane w szczególności:

• palaczom
  • osobom pijącym dużo kawy i herbaty
  • osobom noszącym aparaty ortodontyczny
  • osobom posiadającym tzw. stłoczone zęby
  • osobom, które zdecydowały się na zabieg wybielania zębów

W tych przypadkach zaleca się wykonanie piaskowania przynajmniej raz na kilka miesięcy. Regularne zabiegi pozwalają usunąć drobne osady, przebarwienia i zachować estetyczny wygląd uzębienia. Zapobiegają rozwojowi bakterii, chorobom zębów i dziąseł.

Jak wygląda zabieg?

Zabieg wykonywany jest piaskarką, która pod ciśnieniem rozpyla w jamie ustnej drobny proszek rozpuszczony w wodzie. Preparat dociera do trudno dostępnych miejsc — bruzd na powierzchniach zębów czy przestrzeni międzyzębowych. Następnie proszek jest odsysany z jamy ustnej przy pomocy specjalnego ssaka. Zabieg trwa ok. 30 minut. Po piaskowaniu zaleca się wykonanie lakierowania, tzw. fluoryzacji, w celu wzmocnienia szkliwa zębowego.

Bardzo ważne jest, aby przez pierwsze 3 godziny po zabiegu wstrzymać się od palenia papierosów, picia herbaty, kawy i wina i spożywania innych barwiących napojów lub potraw. Po tym czasie można wrócić do normalnego trybu życia.  Należy regularnie dbać o higienę zębów, ponieważ w ten sposób można dłużej utrzymać estetyczny wygląd zębów po piaskowaniu.